Zatím pracujeme na výstavbě první části modelového kolejiště, které zachytí především hlavní město Vídeň a výčet tam připravovaných dominant a zajímavostí je zde…
Zde uvádíme výčet hlavních dominant a nástin plánovaného zpracování zjednodušených železničních modelů zbylých spolkových zemí Rakouska, které budeme pro návštěvníky postupně dostavovat a otevírat.
Použité ilustrační fotografie dominant © Wikimedia Commons
DOLNÍ RAKOUSY
- cca 100 – 120 m2
- tato část bude prezentovat údolí Dunaje a Wachau, krajinnou perlu Dolních Rakous, plnou vinic a úchvatných skalních útvarů, přičemž dominantami této části budou především památky zahrnuté na seznamu UNESCO:
- Klášter Melk – největší benediktinský klášter v Evropě
fragment barokního skvostu, tyčící se na skále vysoko nad hladinou Dunaje - Městečko Dürnstein – s modrobílou věží barokního kostela
- Semmering-Bahn – první horská železnice na světě
– uvedena do provozu r. 1854
– povede lesnatou krajinou a skalními masivy, zahrnuje vysoké viadukty nad horskými říčkami, mnoho tunelů a propojí modelové provedení Dolních Rakous a Štýrska - Schneerbergbahn – parní ozubničková dráha
- Klášter Melk – největší benediktinský klášter v Evropě
- krajina bude zahrnovat převažující průmysl země: textilky, pily, vodní díla a lomy, lodní provoz na Dunaji, …
HORNÍ RAKOUSY
- cca 80 – 100 m2
- modelové zpracování kraje zachytí hornatý ráz severu a jihu země s pahorkatinami ve střední části, řeky Inn, Enži a samozřejmě nádherná horno-rakouská jezera. Dominantami kraje budou:
- Nové hlavní nádraží Linz
- před-nádražní prostor + tramvaje, linka 50 na horu Pöstlingberg nad Lincem
- Hallstatt
- jezero a městečko
- lanovky
- dřevěná architektura
- Nové hlavní nádraží Linz
BURGENLAND
- cca 70 – 100 m2
- krajinné zpracování Burgenlandu zahrne rovinatou severní část u hranic
s Maďarskem, hory ve střední části a jižní část bohatou na hrady a zámky. Charakteristická zemědělská výroba zahrne především pěstování pšenice, cukrové řepy a množství ovocných sadů a vinic. Dominantami kraje jsou:- Neziderské jezero
- Vinice a vinné sklepy
- větrné elektrárny
- Zámek Esterházy – působiště J. Haydna
- ekofarmy a větrné parky budou propojeny s programem pro školy v oblasti udržitelného rozvoje a čisté energie
ŠTÝRSKO
- cca 80 – 100 m2
- modelové zpracování „zeleného markrabství“ bude reflektovat rozsáhlé zalesnění kraje, louky, pastviny a vinice v jižní části, lyžařská centra a těžbu železné rudy na severu. Z mnoha pamětihodností Štýrska budeme mj. prezentovat:
- Graz
- Schloßberg – nejsilnější pevnost všech dob dle Guinessovy knihy rekordů
- pozemní lanová dráha
- Kunsthaus + moderní pěší lávka s nekonvenčním osvětleným ostrůvkem uprostřed řeky
- Poutní místo Mariazell
- poutní bazilika
- scenérie krajiny
- pouť čertů
- úzkokolejná trať Sankt Pölten-Mariazel
- Graz
KORUTANY
- cca 70 – 90 m2
- krajinu Korutan tvoří hraniční hory směrem k Itálii, Slovinsku a sousední spolkové zemi Salcbursku. Dominantním tokem je Dráva. Modelové zpracování upozorní především na bohatou historii země a důmyslné dopravní stavby. Z dominant zpracujeme:
- římské muzeum Teurnia
- keltskou vesnici Gracarca,
- věž kostela sv. Jakuba ve Villachu,
- hrad Hochosterwitz,
- Tauernbahn
- 72 km dlouhá horská železniční trať
- 8,5 km dlouhý Tauern tunel
- Silniční tunel Tauern
SALCBURSKO
- cca 80 – 100 m2
- krajinné zpracování této země zachytí jedinečnou přírodu rakouských Alp, tranzitní dálnici a hlavní železniční tahy. Centrem modelu bude:
- Salzburg
- nové a staré nádraží
- před-nádražní prostor s funkčním trolejbusovým provozem
- fragment hradu
- barokní kostel
- pozemní lanová dráha k hradu
TYROLSKO
- cca 90 – 110 m2
- modelové zpracování Tyrolska reflektuje krajinu Alp s chovem dobytka a současně dominantním údolím řeky Inn, kde je soustředěna většina osídlení, železniční a silniční doprava. Centrem je hlavní město země:
- Innsbruck
- olympijský areál Bergisel se skokanským můstkem a olympijským podiem
- tramvajová linka č. 6 + linka do Fulpmesu (tramvajová linka v horské krajině)
- tramvajové soupravy – starší typ – výrobek LIMA, nový typ – výrobek LEOPOLD HALLING , lyžařské centrum se zasněženými sjezdovkami Stubaital
- horské panorama Karwendel se stoupající tratí do Mittelwaldu + charakteristické mosty a tunely
- protilehlé panorama s brennerskou tratí + dálniční most Europabrücke + horské chalupy s tyrolskou architekturou
- Alberská dráha bude tvořit propojení se sousedním Voralberskem (viz následující strana)
VORALBERSKO
- cca 70 – 90 m2
- krajinné zpracování modelu druhé nejmenší rakouské spolkové země zahrne svahy Alp, řeku Rýn a část Bodamského jezera. Dominantami této části jsou:
- Alberská dráha – propojení se sousedním Tyrolskem
- Nádraží u Bodensee + lodě na jezeře
- Moderní architektura Festspielhause na břehu Bodensee
- Lokomotivní depo Buchs s kombinovaným provozem rakouských
a švýcarských lokomotiv