ZPĚT na předchozí stránku

Zatím pracujeme na výstavbě první části modelového kolejiště, které zachytí především hlavní město Vídeň a výčet tam připravovaných dominant a zajímavostí je zde…

Zde uvádíme výčet hlavních dominant a nástin plánovaného zpracování zjednodušených železničních modelů zbylých spolkových zemí Rakouska, které budeme pro návštěvníky postupně dostavovat a otevírat.

Použité ilustrační fotografie dominant © Wikimedia Commons 

austria_states_blank1DOLNÍ RAKOUSY

  • cca 100 – 120 m2
  • tato část bude prezentovat údolí Dunaje a Wachau, krajinnou perlu Dolních Rakous, plnou vinic a úchvatných skalních útvarů, přičemž dominantami této části budou především památky zahrnuté na seznamu UNESCO:
    • Klášter Melk – největší benediktinský klášter v Evropě
      fragment barokního skvostu, tyčící se na skále vysoko nad hladinou Dunaje
    • Městečko Dürnstein – s modrobílou věží barokního kostela
    • Semmering-Bahn – první horská železnice na světě
      – uvedena do provozu r. 1854
      – povede lesnatou krajinou a skalními masivy, zahrnuje vysoké viadukty nad horskými říčkami, mnoho tunelů a propojí modelové provedení Dolních Rakous a Štýrska
    • Schneerbergbahn – parní ozubničková dráha
  • krajina bude zahrnovat převažující průmysl země: textilky, pily, vodní díla a lomy, lodní provoz na Dunaji, …

 

austria_states_blank3HORNÍ RAKOUSY

  • cca 80 – 100 m2
  • modelové zpracování kraje zachytí hornatý ráz severu a jihu země s pahorkatinami ve střední části, řeky Inn, Enži a samozřejmě nádherná horno-rakouská jezera. Dominantami kraje budou:
    • Nové hlavní nádraží Linz
      • před-nádražní prostor + tramvaje, linka 50 na horu Pöstlingberg nad Lincem
    • Hallstatt
      • jezero a městečko
      • lanovky
      • dřevěná architektura


austria_states_blank2BURGENLAND

  • cca 70 – 100 m2
  • krajinné zpracování Burgenlandu zahrne rovinatou severní část u hranic
    s Maďarskem, hory ve střední části a jižní část bohatou na hrady a zámky. Charakteristická zemědělská výroba zahrne především pěstování pšenice, cukrové řepy a množství ovocných sadů a vinic. Dominantami kraje jsou:

    • Neziderské jezero
    • Vinice a vinné sklepy
    • větrné elektrárny
    • Zámek Esterházy – působiště J. Haydna
  • ekofarmy a větrné parky budou propojeny s programem pro školy v oblasti udržitelného rozvoje a čisté energie

 

austria_states_blank4ŠTÝRSKO

  • cca 80 – 100 m2
  • modelové zpracování „zeleného markrabství“ bude reflektovat rozsáhlé zalesnění kraje, louky, pastviny a vinice v jižní části, lyžařská centra a těžbu železné rudy na severu. Z mnoha pamětihodností Štýrska budeme mj. prezentovat:
    • Graz
      • Schloßberg – nejsilnější pevnost všech dob dle Guinessovy knihy rekordů
      • pozemní lanová dráha
    • Kunsthaus + moderní pěší lávka s nekonvenčním osvětleným ostrůvkem uprostřed řeky
    • Poutní místo Mariazell
      • poutní bazilika
      • scenérie krajiny
      • pouť čertů
      • úzkokolejná trať Sankt Pölten-Mariazel

 

austria_states_blank5KORUTANY

  • cca 70 – 90 m2
  • krajinu Korutan tvoří hraniční hory směrem k Itálii, Slovinsku a sousední spolkové zemi Salcbursku. Dominantním tokem je Dráva. Modelové zpracování upozorní především na bohatou historii země a důmyslné dopravní stavby. Z dominant zpracujeme:
  • římské muzeum Teurnia
  • keltskou vesnici Gracarca,
  • věž kostela sv. Jakuba ve Villachu,
  • hrad Hochosterwitz,

  • Tauernbahn
    • 72 km dlouhá horská železniční trať
    • 8,5 km dlouhý Tauern tunel
  • Silniční tunel Tauern

 

austria_states_blank6SALCBURSKO

  • cca 80 – 100 m2
  • krajinné zpracování této země zachytí jedinečnou přírodu rakouských Alp, tranzitní dálnici a hlavní železniční tahy. Centrem modelu bude:
  • Salzburg
    • nové a staré nádraží
    • před-nádražní prostor s funkčním trolejbusovým provozem
    • fragment hradu
    • barokní kostel
    • pozemní lanová dráha k hradu

 

austria_states_blank7TYROLSKO

  • cca 90 – 110 m2
  • modelové zpracování Tyrolska reflektuje krajinu Alp s chovem dobytka a současně dominantním údolím řeky Inn, kde je soustředěna většina osídlení, železniční a silniční doprava. Centrem je hlavní město země:
  • Innsbruck
    • olympijský areál Bergisel se skokanským můstkem a olympijským podiem
    • tramvajová linka č. 6 + linka do Fulpmesu (tramvajová linka v horské krajině)
    • tramvajové soupravy – starší typ – výrobek LIMA, nový typ – výrobek LEOPOLD HALLING , lyžařské  centrum se zasněženými sjezdovkami Stubaital
    • horské panorama Karwendel se stoupající tratí do Mittelwaldu + charakteristické mosty a tunely
    • protilehlé panorama s brennerskou tratí + dálniční most Europabrücke + horské chalupy s tyrolskou architekturou
  • Alberská dráha bude tvořit propojení se sousedním Voralberskem (viz následující strana)

 

austria_states_blank8VORALBERSKO

  • cca 70 – 90 m2
  • krajinné zpracování modelu druhé nejmenší rakouské spolkové země zahrne svahy Alp, řeku Rýn a část Bodamského jezera. Dominantami této části jsou:
  • Alberská dráha – propojení se sousedním Tyrolskem
  • Nádraží u Bodensee + lodě na jezeře
  • Moderní architektura Festspielhause na břehu Bodensee
  • Lokomotivní depo Buchs s kombinovaným provozem rakouských
    a švýcarských lokomotiv